کوهستان
کوهنوردی گروه شهدای اَنسر محلٌه لنگرود

برخلاف حیوانات خون گرمی که لایه ای از مو یا پوست کلفت برای گرم نگه داشتن خود دارند انسانها نیاز به یک لایه اضافی از لباس دارند تا زمانی که محیط بیرون سرد است آنها را گرم نگهدارد . بدون آن لایه اضافی از لباس بدن شما بیش از آنکه حرارت تولید می کند حرارت را از دست خواهد داد . اگر حرارت زیادی از دست برود نتیجه آن هیپوترمی خواهد بود . قرار گرفتن در معرض آب سرد و همچنین بعضی بیماریها نیزمی توانند باعث هیپوترمی شوند .
هیپوترمی زمانی رخ می دهد که مکانیسم های کنترل بدن شما قادر به حفظ درجه حرارت طبیعی بدن نیستند . درجه حرارت مرکزی بدن شما بطور طبیعی حدود�۳۷ درجه سانتیگراد می باشد . درجه حرارت داخلی حدود�۳۵ درجه سانتیگراد یا کمتر نشانگر هیپوترمی است .
علائم و نشانه هائی که ممکن است ایجاد شوند شامل کاهش تدریجی توانائی های جسمی و ذهنی می باشد . هیپوترمی شدید می تواند منجر به مرگ شود . بیشترین افراد در معرض خطر افراد مسن ، اطفال ، بیماران ذهنی یا مبتلا به آلزایمر که قدرت قضاوت در مورد نیاز به پناهگاه را ندارند و بیماران مسموم ، بی خانمان و افراد گرفتار در سرما بعلت خرابی اتومبیل می باشند .

هیپوترمیعلل هیپوترمی چیست؟
۱- تماس با سرما
وقتی تعادل بین گرمای تولید شده در بدن و گرمای خارج شده از آن به هم بخورد و برای مدت زمان طولانی، گرمای بیشتری از دست برود، هیپوترمی رخ می دهد.
معمولا بعد از تماس با هوای سرد بدون پوشیدن لباس کافی و گرم، هیپوترمی به طور ناگهانی اتفاق می افتد.
کوهنوردان با پوشیدن لباس های مخصوص که برای آب و هوای سرد و بادی طراحی شده اند، از بروز هیپوترمی جلوگیری می کنند.
اما آب و هوای معتدل نیز بر اساس سن فرد، توده بدنی او، میزان چربی بدن، سلامت کلی بدن و مدت زمان تماس با هوای سرد می تواند باعث هیپوترمی شود.
نوزادان و کودکانی که در اتاق سرد می خوابند، در معرض خطر ابتلا به هیپوترمی قرار دارند.

۲- سایر علل
برخی بیماری ها مثل دیابت، بیماری های غده تیروئید، برخی داروها، آسیب شدید و یا مصرف مواد مخدر و الکل، خطر ابتلا به هیپوترمی را افزایش می دهند.
کاهش دمای بدن باعث کند شدن فعالیت مغز، نفس کشیدن و ضربان قلب می شود

تماس با سرما چطور باعث هیپوترمی می شود؟
در طی تماس با سرما، بیشتر گرمای بدن (تا ۹۰ درصد) از طریق پوست از دست می رود و بقیه آن هم از طریق ریه ها (با نفس کشیدن) خارج می شود.
خروج گرما از طریق پوست در آب و هوای بادخیز و یا مرطوب تسریع می شود.
اگر تماس با آب سرد باعث خروج گرمای بدن شود (مثل شنا کردن در آب سرد)، حرکات امواج آب تا ۵۰ درصد خروج گرما را افزایش می دهد.
هنگام سرد شدن بدن، هیپوتالاموس (مرکز کنترل دمای بدن در مغز) سعی می کند دمای بدن را بالا ببرد.
هنگام مواجهه با سرما، بدن می لرزد. لرزیدن بدن هنگام سرما یک پاسخ دفاعی بدن است تا از طریق فعال کردن عضلات، گرما تولید شود.
در یک پاسخ دفاعی دیگر بدن، رگ های خونی به طور موقتی تنگ می شوند تا گرمای کمتری از دست برود.
در حالت طبیعی، فعالیت قلب و کبد، بیشتر گرمای بدن را تولید می کند، اما وقتی دمای مرکز بدن افت پیدا می کند، این اندام ها گرمای کمتری تولید می کنند تا گرما را نگه دارند و از مغز محافظت کنند.
کاهش دمای بدن باعث کند شدن فعالیت مغز، نفس کشیدن و ضربان قلب می شود.

عوامل خطر هیپوترمیا کدامند؟
افراد زیر بیشتر دچار هیپوترمی می شوند:
۱- افراد پیر، نوزادان و کودکان بدون گرم کردن بدن و یا لباس یا غذای کافی
۲- افرادی که بیماری روانی دارند.
۳- افرادی که مدت زمان طولانی بیرون (در هوای آزاد) هستند.
۴- افرادی که در آب و هوای سرد هستند و قدرت تعقل آنها، با مصرف الکل یا مواد مخدر مختل شده است.

علائم هیپوترمی چیست؟
علائم هیپوترمی در بزرگسالان عبارتند از:
۱- لرزیدن بدن که می تواند پیشرفت هیپوترمی را متوقف کند. لرزیدن، علامت خوبی است که نشان می دهد سیستم تنظیم گرمای بدن هنوز کار می کند.
۲- نفس کشیدن آهسته و سطحی
۳- گیج شدن و کاهش حافظه
۴- خواب آلودگی و خستگی
۵- بریده بریده حرف زدن یا زیر لب سخن گفتن
۶- به هم خوردن تعادل بدن و تلوتلو خوردن
۷- نبض ضعیف و آهسته
۸- در هیپوترمی شدید، فرد بدون اینکه در نفس کشیدن یا نبض دچار مشکل شود، بیهوش می گردد.

علائم هیپوترمی در نوزادان عبارتند از:
- پوست با رنگ قرمز روشن و سرد
- کم انرژی بودن غیرعادی

تشخیص هیپوترمی
شناخت علائم هیپوترمی نخستین گام برای تشخیص هیپوترمی است. یک نوع دماسنج مخصوص که در قسمت اورژانس بیشتر بیمارستان ها وجود دارد، می تواند دمای خیلی کم مرکز بدن را مشخص کرده و تشخیص بیماری را تأیید کند.

درمان هیپوترمی
هیپوترمی یک مشکل کشنده است و بایستی سریعا تحت درمان قرار بگیرد.
اگر فرد بیهوش شده است یا دچار مشکل تنفسی است، فورا به اورژانس زنگ بزنید، زیرا باید عمل احیای قلبی ریوی انجام شود (توسط متخصصین اورژانس)

اگر مراقبت پزشکی فوری در دسترس نیست، بایستی:
- هر نوع لباس، کلاه، جوراب، کفش و دستکش خیس را از بدنتان در آورید.
- با پوشاندن لباس گرم و خشک به فرد و انداختن پتو روی او، نگذارید بیشتر سردش شود و در برابر باد یا خیس شدن از او محافظت کنید.
- هر چه زودتر و به آرامی فرد را به مکانی خشک و گرم منتقل کنید.
- با پوشاندن لباس گرم و کلفت، فرد را گرم کنید. پتوی کلفت روی او بیندازید. همچنین می توانید از تشک برقی برای گرم کردن بالاتنه او استفاده کنید. گذاشتن کیسه آب گرم در زیر بغل، بالاتنه، گردن و ران پا نیز مفید است. فقط مراقب باشید هنگام استفاده از این وسایل، پوست فرد نسوزد. اگر هیچ وسیله ای برای گرم کردن خود نداشتید، خودتان بدنتان را گرم کنید.
- اگر دماسنج دارید، دمای بدن فرد را اندازه بگیرید.
- نوشیدنی گرم به فرد بدهید، ولی قهوه و نوشیدنی کافئین دار ندهید، زیرا باعث می شوند گرمای بیشتری از بدن خارج شود. اگر فرد بیهوش شده است، نوشیدنی در دهانش نریزید، زیرا ممکن است باعث خفگی او شود.
اگر فرد بیهوش شده است یا دچار مشکل تنفسی است، فورا به اورژانس زنگ بزنید، زیرا باید عمل احیای قلبی ریوی انجام شود (توسط متخصصین اورژانس).
عمل احیای قلبی ریوی را فقط فرد آموزش دیده می تواند انجام دهد و هر کسی قادر به انجام آن نیست.
بعد از انجام کمک های اولیه توسط پرسنل اورژانس، فرد بایستی به بیمارستان منتقل شود تا درمان های لازم انجام بگیرد.
عوارض در طی برطرف کردن هیپوترمی عبارتند از: پنومونی (ذات الریه)، بی نظمی ضربان قلب، ایست ناگهانی ضربان قلب و مرگ.

منبع :http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=264621

 

یک روانشناس با تاکید بر اینکه ورزشهای دسته‌جمعی موجب نشاط بیشتر افراد می‌شود، گفت: به افراد مخصوصا جوان‌ها توصیه می‌شود که به ورزش به ویژه کوهنوردی گرایش بیشتری پیدا کنند.
 

 


خبرگزاری فارس: ورزشهای دسته‌جمعی موجب نشاط افراد می‌شود/شادی ارمغان کوهنوردی برای افراد اصغر کیهان‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با بیان اینکه گفته می‌شود میزان غم و افسردگی در کشور افزایش یافته است، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که احساس ناامیدی، بی‌تفاوتی و ترس از دست دادن شغل در کشور به چشم می‌خورد و این موجب می‌شود تا امنیت روانی افراد تحت‌الشعاع قرار گیرد. *برای ایجاد نشاط به مسافرت‌های کوتاه بروید وی افزود: تغییرات قیمت‌ها موجب افزایش نگرانی می‌شود و احساس آینده‌ای نامعلوم را در افراد ایجاد می‌کند. این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: توصیه می‌شود تا افراد با ترتیب مسافرت‌های کوتاه و حضور در طبیعیت زمینه ایجاد انرژی مثبت و نشاط را در خود فراهم کند چرا که این حالت موجب می‌شود تا فرد بتواند با امید و تمرکز بیشتری به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد. این روانشناس با تأکید بر ایجاد نشاط و شادی برای افراد به ویژه جوان‌ها گفت: جوان‌ها آینده‌سازان کشور هستند و مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارند، هر گونه احساس ناامیدی و غم موجب اختلال در عملکرد آنها می‌شود. از سویی دیگر مسئولان باید با فراهم کردن امکاناتی برای جوان‌ها زمینه تشکیل خانواده آنها را فراهم کند. *افراد خود را با شغل محقق می‌سازند این متخصص حوزه بهداشت روان تأکید کرد: بیکاری موجب احساس پوچی در فرد می‌شود زیرا افراد از طریق شغل می‌توانند خود را محقق سازند، اگر فرد به این نتیجه برسد که رابطه بیش از ضابطه در شغل‌یابی و برقراری آن مؤثر است احساس بی‌پناهی می‌کند و این موضوع می‌تواند در نهایت موجب افسردگی او شود. *خشم فروخورده سم روان است کیهان‌نیا گفت: وجود تبعیض و ناکامی موجب خشم فرو خورده در افراد می‌شود که این خشم فرو خورده مانند سمی است که وارد روح و روان فرد می‌شود و او را بیمار، ناامید، گوشه‌گیر و افسرده می‌کند. *نشاط جامعه با ورزش‌های دسته‌جمعی این روانشناس تاکید کرد: ورزشهای دسته‌جمعی، پیاده‌روی‌ها به ویژه در تمام روزهای هفته می‌تواند در افراد ایجاد نشاط کند این ورزش‌های دسته‌جمعی علاوه بر تخلیه هیجان و ایجاد نشاط به حس انسجام و تقویت رفتارهای اجتماعی نیز کمک می‌کند. وی خاطرنشان کرد: به افراد به ویژه جوان‌ها توصیه می‌شود که به ورزش به ویژه کوهنوردی گرایش بیشتری پیدا کنند آنها باید بدانند که حضور در طبیعت می‌تواند موجب انرژی و نشاط بیشتر به آنها شود ضمن اینکه باید بدانند که رسیدن به اهداف با تحمل سختی‌ها و پشت سر گذاشتن موانع میسر است.

میزان سوخت و ساز بدن به توازن و تعادل میان انرژی به دست آمده ازطریق غذاها ومصرف آن انرژی در فعالیت های روزانه و فعالیت های سلولی بستگی دارد.

 


 پیاده روی همراه با نرمش های سبک و انجام کوهپیمایی باعث می گردد که سوخت و ساز بدن افزایش یاد. در نتیجه چربی های زائد بدن سوزانده شده و به تدریج به عضله تبدیل می شوند. در اثر تبدیل چربی به عضله میزان چربی بدن کاهش می یابد.

بنابراین تداوم کوه پیمایی، نرمش، ورزش های سبک و پیاده روی باعث تحلیل رفتن چربی های زائد شده و میزان مصرف انرژی بالا می رود. که این خود باعث تناسب اندام وهمچنین از بروز چاقی جلوگیری می کند.در کوهپیمایی نیز ماند دیگر فعالیت های ورزشی، تغذیه نقش مهمی در افزایش توازن ورزشی دارد. با توجه به این که ورزش کوه پیمایی جزء ورزش های طولانی مدت است،سهم عمده ی انرژی بدن از چربی ها تأمین می گردد.

به طور کلی در ورزش های استقامتی میزان عمده ی انرژی از چربی ها تا مین می شود. پس فعالیت مناسبی برای متعادل نگه داشتن وزن بدن محسوب می گردد.باید توجه داشت که میزان سوخت چربی ها به بر آورده شدن منابع کربوهیدرات بستگی دارد. همچنین میزان گلوکز خون و گلیگوژن ذخیره در ماهیچه ها از عوامل محدود کننده ی میزان فعالیت در انواع ورزش ها می باشد.

در کوه پیمایی کوتاه مدت یکی از موادی که می تواند انرژی شما را افزایش دهد، قند است.
غذاهای قندی، غذاهایی هستند که راحت خورده شده و سریع جذب می شوند و با افزایش سطح قند خون، نیاز انرژی عضلات و مغز را برآورده می سازند. البته این به آن معنی نیست که در این امر زیاده روی کنیم. چون علاوه بر فساد دندان ها، موجب می گردد انسولینی که در پاسخ به افزایش میزان قند خون ترشح می گردد به سرعت قند خون را پایین بیاورد.

پس در مصرف مواد قندی کمی بیشتر دقت کنید و ازمنابع قندی طبیعی مانند میوه ها، خرما و...  استفاده نمایید.چرا که نه تنها تأمین کننده ی قند مورد نیاز بدن هستند بلکه ما را از دیگر مواد مانند آب، ویتامینها ، املاح معدنی و فیبر نیز بهره مند می سازند. یک ساندویچ حاوی عسل ، موز رسیده و کمی کشمش می تواند قند زیادی به بدن برساند. دقت کنید استفاده از کره و مارگارین زیاد باعث کند شدن هضم کربوهیدرات ها شده و سطح انرژی را پایین می آورد.
مصرف نیم لیتر آب قبل از شروع کوه پیمایی می تواند مفید باشد.اگر هوا گرم باشد،نوشیدن نیم لیتر آب درهر ساعت کوه پیمایی لازم است.

تأمین آب و املاح
از دیگر عوامل حیاتی در ورزش کوه پیمایی است. با افزایش سطح فعالیت، میزان متابولیسم مواد مغذی افزایش یافته و دمای بدن بالا می رود. که در این میان آب نقش مهمی در تنظیم دمای بدن دارد. میزان حرارتی که در هنگام ورزش در بدن آزاد می شود قادر است هر ۵ تا ۸ دقیقه یک درجه ی سانتی گراد دمای بدن را بالا ببرد.
تبخیر یک لیتر آب از سطح پوست بدن در اثر فعالیت ورزشی منجر به این می شود که ۵۸۰ کالری گرما از بدن دفع شود. پس به میزان کافی آب بنوشید. حتی در فعالیت های کوتاه مدت نیز نوشیدن آب فراموش نگردد. مصرف نیم لیتر آب قبل از شروع کوه پیمایی می تواند مفید باشد.اگر هوا گرم باشد،نوشیدن نیم لیتر آب درهر ساعت لازم است.

آب میوه ی رقیق شده ماند آب سیب ،گریپ فروت، انگور و … می تواند جایگزین مناسبی باشد. چون هم آب و هم مواد قندی لازم را تأ مین می نماید. توجه داشته باشید که نوشیدن آب مستلزم تشنگی نیست. تغذیه پس از کوه پیمایی نیزبسیار مهم است. در این مرحله تأمین آب(برای دفع مواد زائد حاصل از متابولیسم)، املاح معدنی و همچنین تأمین کربوهیدرات ها برای جایگزینی گیلگوژن مصرف شده از اهمیت خاصی برخوردار است.

اضافه کردن کمی مواد پروتئینی به این مواد می تواند سنتز گیلگوژن را تسریع بخشد. به عنوان مثال یک لیوان شیر کم چرب، سیب، پرتقال ، دو برش نان و کمی کیک می تواند تأمین کننده ی موارد فوق باشد.

در هنگام کوه پیمایی اسید لاکتیک عضلات شما بالا می رود و در نتیجه باعث خستگی و احساس ضعف در عضلات می شود. بنابراین استفاده از مواد غذایی که در بدن شما باعث بروز پاسخ قلیایی گردد و اسید را خنثی کند می تواند از خستگی شما بکاهد، مانند سیب، پرتقال، توت فرنگی ، لیمو، گلابی ، سیب زمینی، اسفناج، سبزی جات (خیار، ترب و تربچه) همچنین مصرف موز برای تأمین پتاسیم از دست رفته و گوجه فرنگی آغشته به نمک جهت تأمین سدیم و پتاسیم بعد از کوه پیمایی مفید می باشد.
                                                                                              منبع:  خبر نو-پزشکی-خانواده و سلامت

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوهستان و آدرس e30gol.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 99
بازدید دیروز : 57
بازدید هفته : 308
بازدید ماه : 302
بازدید کل : 130413
تعداد مطالب : 200
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1