کوهستان
کوهنوردی گروه شهدای اَنسر محلٌه لنگرود
جمعه 23 مرداد 1394برچسب:تغذیه،کوهنوردی, :: 14:6 ::  نويسنده : عیسی گلپور

تغذيه در كوهستان

قسمت دوم

برنامه غذایی يك كوهنورد با توجه به نوع فعاليت، مدت اجراي برنامه، فصل اجرا، سرما يا گرما، شرايط محيطي، وزن كوله وميزان نياز بدن به غذا  باید داراي ويژگي هاي ذيل باشد : مقوی، مغذي ، زود هضم ، سبك ، پركالري ، كم حجم ومقاوم  دربرابر فاسد شدن؛همچنين تعداد دفعات صرف غذا و نوع  ذائقه وعلاقه  كوهنورد درارتفاعات .

 درنوشتارپيشين گفته شد كه تغذيه درزمان اجرای برنامه هاي کوهنوردی داراي  سه مرحله است:

— تغذیه قبل ازاجراي  برنامه؛

— تعذیه در زمان اجرای برنامه؛

— تغذیه پس از اجرای برنامه(جهت بازیابی توان جسمانی).

 1.تغذيه قبل ا زاجراي  برنامه:

 يك كوهنورد بايد بداند قبل ازكوهنوردي چه بايد بخورد تا درطول اجراي برنامه، موفق باشد. براي اجراي يك برنامه سنگين چند روزه  چون دماوند، علم كوه ويا سبلان از يكي دو هفته قبل به بارگیری و ذخیره سازی انرژی در بدن خود بپردازيد. در این بازه زمانی با مصرف متناوب مواد غذایی حاوی انرژی (چربی ، پروتئین و کربوهیدرات) ،انرژی در بافت های ماهیچه ای و کبد شما به صورت ترکیبی به نام گلیکوژن ذخیره می شود.البته در تغذیه قبل از اجرای برنامه توصیه می شود حتما از وعده های غذایی دارای کربوهیدرات فراوان نظيرفراورده های ماکارونی و سیب زمینی استفاده شود.همان گونه كه گفته شد با این کار ما در عضله ها و کبد خود مشغول ذخیره سازی گلیکوژن می شویم. این ماده منبع اصلی انرژی ما در کوتاه مدت است و در زمان اجرای برنامه به سرعت تبدیل به انرژی شده و در اختیار عضلات ما قرار می گیرد. گلیکوژن برای افراد عادی حداکثربرای يك فعالیت 3 ساعته (حدود 320 گرم گلیکوژن) قابل ذخیره سازی در بدن است و این مقدار برای ورزشکاران رشته های استقامت (کوهنوردان ، دونده های استقامت ، دوچرخه سواران) تا 2 برابر قابل افزایش است. در واقع گلیکوژن نوعی کربوهیدارت است كه بسرعت تبدیل به انرژی مي شود ؛ سوختی پاک که تولید اسید لاکتیک نمی کند و راندمان بالایی دارد. فرایند ذخیره سازی این ماده در بدن بسته به شرایط جسمی ممکن است تا 48 ساعت به طول بیانجامد . پس بهتر است درفاصله زمانی قبل از اجرای برنامه به ذخیره سازی آن بپردازیم تا با حداکثر ذخیره گلیکوژن در بدن، برنامه کوهنوردی خود را آغازکنیم. پس از آنكه این ماده در بدن به اتمام رسيد، بدن به سراغ ذخیره های چربی می رود و از آنجا که چربی در بدن به صورت ناقص می سوزد و نیاز به اکسیژن زیادی برای تبدیل شدن به انرژی دارد ،باعث تنگي نفس و تولید اسید لاکتیک و نيزخستگی عضلانی می شود .البته این طور نیست که در صورت داشتن ذخیره گلیکوژن ، بدن حتما از آن استفاده کند ، زيرا در فعالیت با شدت کم ، بدن بیشتر چربی می سوزاند ؛ درفعالیت های استقامتی نيزاز ترکیب چربی و گلیکوژن و در فعالیت هاي شدید فقط از گلیکوژن استفاده می کند. در تغذیه قبل از برنامه دقت کنید از سبزیجات و میوه ها وطیف متنوعی ازغذاها استفاده کنید تا کمبودی از نظر ویتامین ها و املاح معدنی نداشته باشید .چنانچه قادر به انجام این کار نیستید استفاده از مکمل های غذایی و قرص های ویتامین توصيه مي شود که البته با مواد طبیعی قابل مقایسه نیست اما قابل استفاده است .

 ۲- تغذیه حین اجرای برنامه:

هدف از تغذیه درزمان اجرای برنامه کوهنوردی،تامین نیازهای بدن برای انجام اعمال حیاتی و کسب انرژی به منظورحرکت و تنظیم دمای بدن است.غذا بايد مورد علاقه كوهنورد باشد ،لذا اگرغذا و خوراکی جدیدی را تهيه کرده اید که تا به حال آنرا نچشيده ايد حتما قبل ازاجراي برنامه از آن استفاده کنید تا ازتناسب آن با با ذايقه خود اطمینان حاصل کنید. نکته دیگر،انتخاب وعده های غذایی است که داراي کربوهیدرات  بيشتري هستند. همان گونه كه متوجه شده اید این قاعده ای برای تمامی مراحل تغذیه شامل  قبل از برنامه ، حین برنامه و پس از برنامه (برای بازیابی توان جسمی یکسان) است . غذاهايي مانند ماکارونی ، سیب زمینی آب پز(با كمي نمك وسركه )، خلال سیب زمینی کم نمک ، پوره سیب زمینی، برنج ، نان ، فرنی ، حلواي  كم روغن  ، کنسرو ذرت ، لوبیا  و سوپ ها انتخاب های خوبی برای وعده های غذایی هستند که  سرشار ازکربوهیدرات می باشند.

 

صبحانه : صبحانه مهم ترین وعده غذایی کوهنورد است، زيرا معمولا برای وعده ناهار فرصت كافي وجود ندارد و وعده شام نيز با خستگی یک روزه صعود همراه است. يك صبحانه ي سبك، زود هضم  و پرهيدرات كربنشما را براي يك صعود موفق ياري مي كند .کربوهیدرات ها به دو دسته تقسیم می شوند : ساده و مرکب. کربوهیدرات های ساده مواد قندی هستند که خیلی سریع وارد جریان خون می شوند و سریع به ما انرژی می دهند . مثلا عسل درزمان 5 دقیقه و خرما ، مویز ، کاکائو حدوداً در طول10 دقیقه به ما انرژی می دهند . از طرف دیگر کربو هیدرات های مرکب مثل نان و فرنی و کلاً خمیری شکل ها حداکثر 2 ساعت طول مي كشد تا انرژی آزاد كنند (چون ابتدا باید به کربوهیدرات ساده تجزیه شده و بعد تبدیل به انرژی مي شوند). بنابراين  دروعده صبحانه خود ازهردو گروه استفاده کنید، یعنی در کنار لقمه های صبحانه یا فرنی ازمواد قندی و ترجیحاً طبیعی مانند عسل ، خرما ، مویز، موز و کاکائو استفاده کنید. به این ترتیب هم در شروع حرکت،  بدن شما سرشار از انرژی است و هم در ادامه با آزاد شدن انرژی کربوهیدرات های مرکب تا مدت زمان طولانی احساس توامان انرژی و سبکی خواهید داشت.مايعات را حتما دروعده صبحانه خود بگنجانيد ، چاي هم محرك اشتها وهم مفيد است اما مصرف زياد آن ادرار آور است  . از چربی ها و پروتئین ها نيز به مقدار کم استفاده کنید تا برای ساعات طولانی تری انرژی داشته باشید و هم تمامی نیازهای بدن را در ابتداي روز پوشش بدهید. برای تامين پروتئین بدن ،استفاده ازشیردرفرنی یا آب ، کمی پنیر یا قطعاتی کشک خشک توصيه مي شود. برای تامين چربی نيزازنوع گیاهی آن نظير پسته و بادام زمینی و سایر مغزها  و تخمه ها استفاده کنید.تا جايي كه مي توانيد از کره هاي حیوانی ، حلوا شکری ، حلوا ارده و به طور کلي  خوراکی های چرب و سنگین در وعده های غذایی خود استفاده نکنید. چون زمان صرف صبحانه قبل از حرکت است و وقت کافی برای هضم آن وجود ندارد ،بهتر است  صبحانه خیلی مفصل نباشد و همچنین در دو نوبت صرف شود که دروعده ا ول می توان از نان وعسل ،شير خشك  پنیر،گوجه، خیار،خرما، فندق ، فرنی ، بیسکویت، مربا ،  خرما ، موز ، کاکائو ، مویز ، گردو و پسته ودروعده دوم كه  2 تا 3 ساعت بعد است از نان برشته آغشته به عسل ،  کره ،  مربا ، یا شکلا ت صبحا نه ،  کیک و  کلوچه استفاده کرد .سعي كنيد مقدار 2000كيلوكالري از انرژي روزانه را از اول صبح تامين كنيد . 10دقيقه قبل از شروع درهربار حركت مواد شيرين استفاده كنيد و زماني را به هضم غذا اختصاص دهيد و سپس شروع به حركت كنيد .

 ناهار: در کوهنوردی، به دلیل اینکه در حين اجرای برنامه هستیم و درحين صعود فرصت پخت و پز نداریم ،ناهار باید سبک ، پرانرژی و کم حجم باشد. از مواد غذایی که برای صبحانه معرفی شد نيزمی توانید استفاده  کنید. از این میان حلوا ، چیپس خلالی کم نمک ، كوكوسيب زميني پخته شده  درفر بدون روغن ، پوره سیب زمینی و مرغ آب پز توصيه مي شود . مصرف مایعات را فراموش نکنید.  استفاده از موا د سنگین  چرب و نفخ زا مانند كنسرو ماهي و لوبيا، حرکت بعد ا زغذا را با مشکل مواجه مي كند. در صورت داشتن وقت کا فی استفاده ازغذاهاي گرم مانند گوشت سفید یا ماکارونی به همراه سویا وسيب زميني پخته نيزمورد توجه قرا مي گيرد . ميوه هاي خشك و آجيل ها نيزمناسب است .

ریزه خواری:ریزه خواری به معنای مصرف تنقلات دارای انرژی در حین اجرای برنامه و در زمان استراحت های کوتاه است. در واقع ریزه خواری مکملی است برای وعده های غذایی.توجه داشته باشيد كه تنقلاتی مانند شکلات ، خرما ، میوه ها (خشک یا تازه) ، آجیل ها (از جمله پسته ،  بادام  ، گردو) ، مویز ، بيسكويت ،نان شيريني  و مربا  واحدهای کوچکي هستند كه انرژی فراواني  به بدن ما مي رساند.

نكات مهم :

 1- یک وعده غذاي اضا فی براي موارد ا ضطرا ری(گم کردن راه یا اشتباه در پیش بینی زمان بندی) به همراه داشته باشید  .

۲- غذاها وميوه هاي خشك ديرتر فاسد مي شوند وبراي برنامه هاي چند روزه مناسب است .

۳- دوغ خوب است به شرط آنكه ازماست شيرين تهيه شده باشد. ماست ترش ماندگاري اسيد لاكتيك را درعضله زياد مي كند وباعث خستگي عضله مي شود.

۴- محلول ORS" " به همراه داشته باشيد زيرا قدرت جذب بالايي دارد.

۵- روز قبل از صعود، آب كافي ونيزغذايي كه محتوي مايعات ونمك زياد باشد بخوريد.

۶- مصرف قهوه ونسكافه در كوه بهترازچاي است ، زيرا چاي باعث بيرون روي زياد مي شود .نسكافه را درزمان استراحت مصرف كنيد، زيرا ضربان قلب را بالا مي برد و همچنين شب بيداري را تشديد مي كند .

۷- از غذاهاي اشتها آور و ملين استفاده كنيد ، زيرا احتمال بروزيبوست در كوه زياد است .

۸- چربي براي شكسته شدن نياز به انرژي واكسيژن زيادي دارد ، بنابراين درارتفاعات  نبايد زياد مصرف شوند.

۹- مولتي ويتامين واسيد فوليك  وفروس سولفات ويتامين سي در برنامه هاي بلند مدت توصيه مي شود،  چرا كه در ورزش هاي استقامتي وطولاني مدت نياز به آهن بيشتر مي باشد.

1۰- ازترشي ها براي تنفس بهتر واشتها زايي به ميزان متعادل استفاده كنيد .

۱۱-مايعات زياد باعث بهتر سازگار شدن بدن با شرايط ارتفاع مي شود .

۱۲- بهترین گزینه برای مايعات آب میوه،  آبلیمو و آب پرتقال است. این نوشابه، املاح از دست رفته بدن شما را که با تعریق از دست داده اید جبران می کند و باعث بهبود عملکرد بدنتان به خصوص سیستم عصبی و عکس العمل های شما می شود. آب میوه تشنگی بدنتان را جبران می کند و شکر موجود در آن نيز به شما مقداری انرژی مي دهد که سریع جذب خون می شود. در هنگام فعالیت ورزشی بدن ما اصطلاحا قلیایی می شود و استفاده از شربت ورزشی که بر پایه آبلیمو(ترجيحا ليموي تازه ) درست شده باشد با خاصیت اسیدی که دارد ، بدن را متعادل می کند.
۱۳- لازم به ذكر است موز نيز یک میوه ورزشی خوشمزه ، پر انرژی و با پتاسیم بالاست. پتاسیم یکی دیگرازالکترولیت هاست (مانند نمک) که به تنظیم عملکرد بدن به خصوص دستگاه عصبی کمک فراوان می کند. موزتازه یا ورقه های خشک آن هر دو خوش خوراک و کارسازاست ، به خصوص در برنامه های چند روزه و زمستانی.

۱۴-انتخاب ، نگهداري وحمل  مواد غذايي يكي از رموز سلامت در طول برنامه است. فساد مواد غذايي (هرنوع تغييري در صفات مواد غذايي)  دركوهستان  بسيار خطرناك است  سالم بودن مواد غذايي ،  مدت زمان ماندگاري آنها ،  سلامت كنسروها ( عدم برجستگي ،  فرورفتگي و زنگ زدگي درب وبدنه كنسروها) گذشت زمان، رطوبت، گرما ، سرما ،  نورونيزكپك زدن،نوع  بسته بندي از نكات قابل توجه مي باشد.

1۵- مدت زمان اجراي برنامه ، زمستانه يا تابستانه بودن آن، وزن مواد و ظروف و حجم آنها ،هزينه وچگونگي آماده كردن غذا درارتفاع در انتخاب غذا تاثير دارد.

1۶-هرچه ارتفاع بالاتر مي رود از غذاهاي زود هضم تراستفاده كنيد ، زيرا موادقندي زود هضم وطبيعي  سبب توليد انرژي وگرما بخصوص در زمستان مي شود . مواد ديرهضم وچربي ها باعث ايجاد حالت تهوع واختلال دستگاه تنفس مي شوند. مصرف غذاهاي پرچرب احساس سيري وسنگيني به معده مي دهد ومانع دريافت كافي غذاهاي قند دار مي شود، پس سعي كنيد از غذاهاي آب پز وبخار پز استفاده كنيد  .همچنين با شكم پر اقدام به صعود نكنيد و هميشه به مقدار كم وبه صورت متناوب بخوريد.

۱۷-مصرف سيرمقاومت بدن را در سرما وگرما بالا مي برد.از سيرفقط در روزها ي اول استفاده كنيد، زيرا سير سبب كند شدن نبض در ارتفاعات مي شود .

۱۸- آجيل وخشكبار بسيار مورد تاكيد است ، زيرا حاوي چربي هاي ساده وغير اشباع، فيبر وپروتيئين و7نوع ماده معدني  و ويتامين است ومختصري از آن انرژي فوق العاده اي ايجاد مي كند.

۱۹- در كوهنوردي استفاده از نمك براي پيشگيري از كرامپ يا گرفتگي عضلاني، نا آرامي ضعف دراعمال بدن ، غش،  بي خوابي وگاهي تب توصيه  مي شود، اما  مازاد نمك باعث دهيدراسيون و افزايش فشار خون  مي شود.

2۰- با آرامش غذا بخوريد تا هضم مطلوب وجذب آسان صورت گيرد، غذا را خوب بجويد.

2۱- سبزي ها وميوه به علت دارا بودن فيبر واملاح معدني ، سديم  و ويتامين ها به حركات روده كمك مي كند و باعث دفع سموم مي شود. همچنين حاوي آب وكربوهيدرات هستنداز آنها بيشتر در برنامه استفاده كنيد .

2۲- سعي كنيد الگوي منظمي براي تغذيه خود در كوه داشته باشيد.

شام: به خاطر داشته باشيد غذاي اصلي كوهنورد شام اوست.اگروعده ناهار را به هر دلیلی  حذف و يا تنقلات را جایگزین آن كنيد مشکلی پیش نخواهد آمد، اما در برنامه های بیش از یک روز و به خصوص در فصل های سرد به هیچ وجه به دلایلی چون بی اشتهایی ، حوصله نداشتن ، خستگی یا خواب آلودگی از شام صرف نظر نكنيد. چنانچه این کار را انجام دهید فردا صبح با خستگی و کوفتگی و بی حوصلگی از خواب بر مي خيزيد . همچنین باید مایعات فراوان بنوشید تا دچار گرفتگی های عضلانی به خصوص هنگام خواب نشوید.سوپ داغ  بهترين گزينه  بعد از سپری کردن روزی سخت است. همراه بردن چند لیمو ترش تازه ، تکه های مرغ پخته و قارچ خرد شده ، هویج و کلم رنده يا خرد شده ، سبزی خشک شده و ادویه همه مکمل هایی هستند که می توانید در سوپ استفاده نماييد .مواد آلبومين دارمثل گوشت،  تخم مرغ و لبنيات را درشب استفاده كنيد زيرا فرصت كافي براي هضم آنها وجود دارد. آب ، چای ، نسکافه ، شربت ، آب میوه همه گزينه هايي هستند برای آشامیدن و تامين مايعات بدن. موادی چون گوشت سفید و ماهی به نظر بسیاری سریع هضم بوده و مشکلی ایجاد نمی کند وحتی به عنوان تغذیه در حین اجرای برنامه نیز می تواند استفاده شود. .همچنين ازبرنج همراه با ماست ،  انواع حبوبات مانند عدس ، پلو ،  لوبیا،  قارچ ، ماكاراني  و..مي توان  استفاده کرد. سوپ از از جمله مواد غذا یی مطبوع ،  اشتها آور و محرک است که علاوه بر تامین آب بدن ، مقادیر مورد نیاز املاح و ویتامین ها را نیزبه طور کامل تامین می کند .سوپ برای وعده غذایی شام بعد از صعود(که معمولاطرفداران زیادی دارد) برای جبران املاح  و ویتامین ها ی از دست رفته بدن بسيارمناسب است.

۳- تغذيه بعد ازاجراي برنامه :

همان گونه كه غذاهای قبل از ورزش تضمین کننده ذخایرکافی گلیکوژن براي عملکرد بهینه در طول اجراي برنامه هستند ، غذاهای پس از ورزش نيزبرای بهبودی و تجديد قواي از دست رفته ، حیاتی هستند و توانایی تان را جهت تمرین مداوم بهبود می بخشند.

اولین اولویت پس از ورزش،  جایگزین کردن هر نوع مایعات از دست رفته است. به طور کلی بهترین روش برای تعیین اینکه چقدر باید بنوشیم ( یا آب یا یک نوشیدنی ورزشی) به این صورت است :

خودتان را قبل و پس از ورزش وزن کنید و مایعات از دست رفته را جبران کنید.

به ازاي هر پوند (45/0 کیلوگرم) از دست رفته  ، ۴/۵۹۱ تا ۶۸/۷۰۹ میلی لیترآب بنوشید.

بازیابی توان جسمی به معنای جایگزین کردن سوخت مصرف شده و پر کردن ذخیره های گلیکوژن در عضلات و همچنین ترمیم بافت های تحلیل رفته عضلانی است.

بلافاصله پس از اتمام برنامه وتوقف فعالیت بدنی ، برنامه بازیابی شما شروع می شود. زمان طوري تقسيم بندي  شود كه 30 دقیقه اول ، 4 ساعت اول و 48 ساعت اول (تا 2 روز بعد از اتمام برنامه) مورد توجه قرارگيرد .

در 30 دقیقه اول،  حداقل نیم لیتر مایعات مصرف کنید. هضم یک نوشیدنی شيرين  می تواند آسان تر باشد .براي  یک برنامه یک روزه، 1 تا 1.5 لیتر خوب است . در طول این 30 دقیقه آب را  جرعه جرعه مصرف کنید تا آب از دست رفته شما جبران شود. در این 30 دقیقه یک غذای پر کربوهیدرات استفاده شود، مانند: ( ماکارونی ، سیب زمینی آب پز ، فرنی ، خوراک لوبیا چیتی ،موز) نسبت 1 :4 کربوهیدرات و پروتئین ، بهترین گزینه شماست،  چنانچه  20 گرم پروتین همراه غذا مصرف کنید سرعت ساخت گلیکوژن و ترمیم بافت های عضلانی شما بالاتر خواهد رفت . بعد از 30 دقیقه اول تا 4 ساعت اول به تناوب از خوراکی های دارای کربوهیدرات فراوان استفاده کنید ، اصطلاحا ریزه خواری کنید.تحقیقات نشان داده است که خوردن 100 تا 200 گرم کربوهیدرات در ظرف دو ساعت ، پس از ورزش  استقامتی جهت ایجاد ذخایر کافی گلیکوژن و تمرین مداوم، اساسی است. اگر تاخیر در خوردن، طولانی تر از دو ساعت شود منجر به 50 درصد کاهش در گلیکوژن ذخیره شده در عضله می شود.

 بايد به خاطر داشت احساس ضعف و خستگی و میزان آمادگی جسمانی دقیقا رابطه مستقیم و تنگاتنگی با مقدار ذخیره گلیکوژن در بدن دارد .
بعد از این 4 ساعت تا 48 ساعت سعی کنید قالب وعده های غذایی شما همچنان غذاهای پر کربوهیدرات باشد .زيرا حداکثرمیزان ذخیره سازی گلیکوژن تا 48 ساعت طول مي کشد .نوشیدن آب و مایعات را نيز فراموش نکنید .به غذا یا آب مصرفي  نمک اضافه کنید تا نمک ازدست رفته بدن شما جبران شود و بدنتان متعادل شود. اگرازنوشابه های ورزشی استفاده کنید که چه بهتر .
استفاده از ویتامین ها هم در سرعت ترمیم  بافت ها و رفع خستگی بدن نقش دارند. از قرص های مولتی ویتامین محلول در آب (جوشان) نيز مي توانيد استفاده کنید.

 منابع : كتاب لذت آزادي براوج بلندي ها،كتاب مجموعه اي از اطلاعات پزشكي، بيماري ها، امداد و نجات براي كوهنوردي وسفر در طبيعت، كتاب كوهستان ،مجله كوه 35و36،تغذيه ورزشي باليني ؛ كتاب فيزيولوژي ورزش

-    متون وجزوه هاي  فدراسيون كوهنوردي ،انجمن كوهنوردي دانشجويان دانشگاه تهران وپلي تكنيك ؛

-       وبلاگ هاي :  http://www.hamnavard.com

-         http://www.autclimbing.blogfa.com./ 

-         http://utmc.ut.ac.ir

-         http://amozeshkooh.blogfa.com

-          http://neshate-koohestan.blogfa.com

-         http://chal.persianblog.ir/ .

تهیه کننده ها : خانم ها قوندی و خاکسار

سیالان:سیالان نام کوهی است که قلّه آن در مرز استانهای مازندران و قزوین قرار گرفته است.قلّه سیالان 4175 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.این کوه از جنوب به منطقه رودبار الموت قزوین و از شمال به درّه دوهزار تنکابن مشرف است.

مسیرهای صعود:بصورت کلّی از سه مسیر شمالی،جنوبی و خط الرأس میتوان به این قله صعود کرد.

مسیر شمالی از دره های دوهزار و مسیر جنوبی از روستای هنیز پیمایش میشوند.

مسیر شمالی که از روستای عسل محله در ارتفاع حدود 1300 متری آغاز می شود و با عبور از دشت دریاسر ،جانپناه یادبود و گوسفندسرای

ونی به گردنه بین قله های سیالان و کندیگان می رسد و با ادامه مسیر بسمت غرب به قله منتهی می شود.این مسیر به نسبت دیگر مسیرها طولانی تر می باشد.

مسیر جنوبی از روستای هنیز در ارتفاع 2200 متری آغاز می شود و با پیمایش بسوی شمال و گذر از چشمه آب ،تونل برفی به جانپناه سیالان

می رسد و پس از آن با صعود به گردنه میتوان به قله سیالان رسید.

مسیر خط الرأسی که با صعود به قله های کندیگان یا خشچال و یا سیاه کر و پیمایش خط الرأس به قله سیالان منتهی می شود.

گزارش صعود:ما  در ساعت 6:18 صبح پنجشنبه مورخه 8/5/94 لنگرود را بمقصد روستای عسل محله تنکابن ترک نمودیم.تعدامان 7 نفر بود و این کار توسط یکدستگاه خودروی سواری ون انجام گردید.

در ساعت 8:40 صبح به روستای عسل محله رسیدیم.ساعت 9:45 پیمایش مسیر را آغاز نمودیم.صرف صبحانه در طول مسیر حدود 20 دقیقه بطول انجامید.در ساعت 18:35 به ارتفاع 3200 متری رسیدیم و اقدام به برپائی چادر نمودیم.در ساعت 18:45 ناهار و شام را یکجا

صرف نمودیم.!!!

در ساعت 3:40 بامداد جمعه پس از سپری نمودن شبی سرد در چادر اقدام به صعود نمودیم.این در حالی بود که بدلیل نبود کمپ مجبور بودیم کل محتویات کوله خود را تا قله حمل نمائیم چون بستن کوله حمله امکان پذیر نبود.

در ساعت 6:35 به قله رسیدیم.حدود 30 دقیقه در روی قله عکس و فیلم یادگاری گرفتیم.در ساعت 7:00 حرکت بسمت پائین را شروع کردیم.در ساعت 8:30 به ارتفاع 3200 متر رسیدیم.بعد از جمع کردن چادر و صرف صبحانه مختصر ساعت 9:30 بطرف پایین حرکت نمودیم.

ما در ساعت 15:10 به روستای عسل محله وارد شدیم.ساعت 15:30 سوار ماشین ون شده و در ساعت 17:40 به شهر لنگرود مراجعت نمودیم.

از نکات جالب توجه وجود 4 چشمه آب در طول مسیر صعود به قله بود.همچنین یک گروه کوهنوردی از سمت جنوبی از الموت قزوین به قله

صعود نموده بودند و ما در ارتفاع 3200 متر هم چادر بودیم.

هوا در طول اجرای برنامه بسیار خوب و صاف و آفتابی بود.مسیر صعود در ارتفاع بالا در چند منطقه پوشیده از برف بود.وجود حیواناتی مثل

قوچ کوهی و گوزن در افقهای دور دست که بصورت گله ای حرکت می نمودند بسیار جالب توجه بود.

صعود به قله از  مسیر شمالی به مراتب سخت تر از سمت جنوبی بود.

در پایان جا دارد از زحمات جناب آقای سید هادی هاشمی بجهت راهنمائی و هدایت گروه در اجرای این برنامه تقدیر و تشکر نماییم.

ما این صعود را تقدیم می نماییم به شهدای گرانقدر آنسرمحله همینطور به روح جوان عزیزمان علی آل شعبان

                                           روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

                                                    تهیه کننده گزارش: پرویز آل شعبان

گزارش تصویری از این برنامه:

صعود از مسیر شمالی بسمت قله.

برپایی چادر در ارتفاع 3200 متری

 

صعود به قله سیالان


آقایان پرویز آل شعبان و یاسر سیاری افتخار آفرینان گروه کوهنوردی شهدای آنسرمحله که به قله 4175متری سیالان صعود نمودند.

 

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر محمّد علی خداجو

رئیس محترم اداره ورزش و جوانان شهرستان لنگرود:

بدین وسیله  ضمن عرض سلام و خسته نباشید

خدمت حضرتعالی از تلاش و همکاری خوب شما رئیس محترم اداره

ورزش و جوانان شهرستان لنگرود در جهت رشد و گسترش ورزش

شهرستان تقدیر و تشکر می نمائیم.

مساعدت حضرتعالی در حمایت مادّی و معنوی از گروه باعث دلگرمی و

انگیزه بیشتر اعضاء در جهت نهادینه کردن فرهنگ ورزش و تفریحات سالم در جامعه و به تبع آن جلوگیری از اعتیاد و دیگر بزهکاریها و ناهنجاریهای اجتماعی شده است.

اعضای گروه آمادگی کامل خود را در حمایت از شما مسئولین خدوم و دلسوز در اشاعه فرهنگ ورزش کوهنوردی در شهرستان و تحقق شعار همدلی و همزبانی دولت و ملّت اعلام مینمایند.

توفیق و سربلندی شما را از خداوند منان خواستاریم.

                     سرپرست گروه کوهنوردی شهدای آنسرمحلّه

                                 پرویز آل شعبان

:

 

 

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کوهستان و آدرس e30gol.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 94
بازدید دیروز : 57
بازدید هفته : 303
بازدید ماه : 297
بازدید کل : 130408
تعداد مطالب : 200
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1